Cisac Biem

Musicautor

Потребителите на онлайн платформата BitTorrent, наброяващи повече от 170 млн., са свикнали да свалят от интернет различно съдържание, включително филми, музика и телевизионни предавания, при това напълно безплатно. Сега обаче компанията за споделяне на файлове твърди, че хората са готови да плащат за изключителни права за гледане на „Children of the Machine”, научнофантастична поредица, финансирана и продуцирана от независимия филмов продуцент Марко Уебер.

Пилотният епизод ще бъде пуснат безплатно за потребителите на BitTorrent, но сериалът ще пусне планираните осем епизода, само ако най-малко 250 000 души се съгласят да се регистрират, за да могат да го гледат срещу такса от 10 долара. Всъщност BitTorrent създава своя версия на краудфъндинг кампаниите на Kickstarte (от англ. crowdfunding - групово финансиране на даден бизнес или проект, обикновено чрез интернет - бел. ред), пише Quartz.

BitTorrent технологията (управлявана от едноименната частна компания) работи чрез създаването на P2P (peer-to-peer) мрежа, която позволява на интернет потребителите бързо да изтеглят големи файлове от други, които вече разполагат с тях. Тази технология прави свалянето на пиратско съдържание изключително лесно, въпреки че BitTorrent отдавна твърди, че не одобрява пиратството.

BitTorrent вече предлага безплатни пакети от музика, филми и книги, създателите на които дават съгласието си за подобно използване. Но през септември и те ще започнат да получават пари за ползването на творбите си. Авторите ще получават по-голямата част от печалбата, а BitTorrent ще задържа за себе си останалата част от сумата.

„Нашата цел е да направим интернет по-добро място за креативността: да правим музиката, филмите и изкуството по-ценни всеки път, в който биват споделяни“, пише компанията в блога си. „За нетрадиционни разказвачи като Марко Уебер от Rapid Eye Studios това представлява следващата вълна на дигиталните медии“.

Големият въпрос е дали потребителите на BitTorrent, сред които са хора, търсещи да изтеглят безплатно неща, като последния епизод на сериала „Игра на тронове“, ще платят, за да гледат определено съдържание. BitTorrent настоява, че хората ще плащат за неща, които харесват, стига съдържанието да е лесно достъпно.

Източник:
http://www.investor.bg/softuer/458/a/bittorrent-e-ubedena-che-potrebitelite--sa-gotovi-da-plashtat-,176238/

На 10 юли 2014, в резултат на близо тригодишни преговори, бе подписано споразумение между МУЗИКАУТОР и Българската Aсоциация на Kабелните Kомуникационни оператори (БАККО), с което се уреждат отношенията между двете организации за периода 2014-2016 г. и се съгласува тарифа на МУЗИКАУТОР за препредаване на музикални произведения по жичен и безжичен път.

Това е най-голямото по мащаб колективно споразумение, което урежда правата за използване на музикални произведения в платените ТВ платформи, сключено между организация, представляваща интересите на правоносителите, и представителна браншова организация на ползвателите, каквато е БАККО за сектора на кабелните, сателитните и IPTV услуги, предвид факта, че в асоциацията членуват предприятия с 65% пазарен дял при разпространение на платено телевизионно съдържание, включително и най-големите национални оператори - Булсатком, Близу, Виваком, Мобилтел и др.  


Договорената между страните тарифа се базира на предлаганите от операторите  телевизионни програми за крайните потребители и броя абонати на различните пакети, което е най-адекватната формула с оглед спецификата на пазара на разпространение на радио- и телевизионни програми в страната. Тази методология позволява максимална оперативност и коректност в процеса на лицензиране на отстъпените за управление на МУЗИКАУТОР авторски права и същевременно съвпада със стремежа на БАККО за налагане на принципите на прозрачност и честна конкуренция в сектора за разпространение на платено ТВ съдържание.

Споразумението изпълнява предписаното в измененията на ЗАПСП от март 2011 г., според които тарифите за дължимите възнаграждения към организациите за колективно управление на права следва да бъдат съгласувани с представителна организация на ползвателите.

Преди да влезе окончателно в сила тарифата предстои да бъдe утвърдена от Министъра на културата.

 „В БАККО подкрепяме защитата на правата на интелектуална собственост в България - в съответствие с нормативната уредба и реалностите на пазара. Вярваме, че настоящото историческо споразумение ще даде тласък за налагането на добри практики при уреждането на търговските отношения в областта на разпространение на защитено съдържание в електронните съобщителни мрежи, независимо от технологията на достъп. Изказваме своята благодарност и на Съвета за Електронни Медии и Министерство на Културата за тяхната съпричастност и покрепа за постигане на едно балансирано и разумно споразумение за цялата индустрия“ – коментира председателят на Управителния съвет на БАККО – Димитър Радев.


Според изпълнителния директор на МУЗИКАУТОР – Иван Димитров, голямото постижение при споразумението с БАККО е, че авторите на музикални и литературни произведения, свързани с музика, ще започнат да формират приходи и от използването на произведенията им при платено ТВ препредаване. „Надяваме се подписването на споразумението с БАККО да послужи и като катализатор на един по-дългосрочен процес на осветяване на пазара и елиминиране на сивия сектор при платените TB услуги. За тази цел очакваме договорите, които сключваме с отделните платформени оператори, да отразяват коректния брой на техните абонати“ – заяви Димитров.

YouTube публикува над 2000 часа редки концертни записиYouTube и платформата Concertvault.com, която предоставя платен достъп до записи от концертите на легендарни изпълнители, представиха вчера първите нови клипове в канала Music Vault, където постепенно ще бъдат качени 2000 допълнителни часа рядък видеоматериал от изпълнения на групи като "Ролинг Стоунс", Боб Дилън, The Who, Лу Рийд и много други. Благодарение на сделка между двете интернет компании колекцията на канала ще набъбне от скромните 1600 до приблизително 14 000 клипа, всички достъпни за безплатно гледане, съобщиха от Дневник.

Music Vault събира на едно място дигитализирани и ремастерирани архивни кадри от Concertvault.com, както и по-нови концерти, записани от списание Paste Magazine и сайта Daytrotter. Пред списание "Ролинг Стоун" редакторът на Music Vault - Бил Антонлучи, раказва, че потребителите могат да очакват "места на първи ред за някои от най-великите рокендрол концерти на всички времена като The Who в Тангълууд през 1970 г. или Брус Спрингстийн на турнето си Darkness от 1978 г. – легендарни музиканти, уловени в най-добрата си форма".

В канала Music Vault вече могат да се видят записи на изпълнители като Лу Рийд, Грейтфул Дед, Секс Пистълс, Аеросмит, Аланис Морисет и много други.

 

Източник: http://www.dnevnik.bg/razvlechenie/2014/07/09/2340126_youtube_publikuva_nad_2000_chasa_redki_koncertni_zapisi/

Amazon с нова музикална услугаКонкуренцията в бизнеса с музикален стрийминг става все по-ожесточена. Онлайн гигантът Amazon дава достъп на своите абонати на услугата Prime в САЩ безплатен достъп до над 1 млн. песни. Услугата няма да е прекъсвана и от реклами, предава DPA.

Услугата, за която се спекулира от дълги месеци, бе стартирана в четвъртък без големи фанфари. За самия старт Amazon обещава наличието на над 1 млн. песни.

В САЩ цената на абонамента за Prime, който включва и по-бърза доставка на поръчките, бе повишена наскоро от 79 на 99 долара на година. За сметка на това обаче бе интегриран и безплатен достъп до телевизионни програми и филми. Видео стриймингът вече е достъпен и за клиенти в Европа.

Музикалната услуга за Prime обаче няма да съдържа много нови заглавия, нито предложения от лидера в бранша Universal Music, пише New York Times. Преговорите с представители на индустрията са започнали преди половин година и са били затруднявани от различия в представите за лицензионната цена. С Universal Music обаче онлайн търговецът не е успял да се споразумее до самия край на преговорите, а с останалите две големи студиа Sony и Warner Music са били сключени договори.

Музикалният стрийминг е бързо нарастващ пазар. Повечето оператори предлагат неограничен онлайн достъп до милиони песни срещу месечна такса от около 10 евро или долара. За лидер в бранша се счита шведската компания Spotify. Apple също навлезе на пазара, като придоби Beats преди няколко седмици.

 

Източник: http://www.investor.bg/web/456/a/amazon-s-nova-muzikalna-usluga,174200/

На 15 и 22 май 2014 г. в зала „Тържествена“ на Столична община се проведоха организираните от МУЗИКАУТОР и ПРОФОН семинари за легалното ползване на музика от бизнеса. Обученията са без аналог в комуникацията между организациите за колективно управление на права и общините, с насоченост към служителите, които дават категоризация на търговските обекти, проверяващите и експертите по райони. В рамките на семинарите експертите от МУЗИКАУТОР и ПРОФОН отговориха на най-често задаваните въпроси във връзка с уреждането на правата в музиката.

Съвместният проект е резултат от подписаните в средата на февруари 2014 г. меморандуми между Столична община, Музикаутор и Профон за по-ефективна закрила на авторските и сродните права в музиката и е част от кампанията „Силата на музиката“ на ПРОФОН.

 

Столична община, Музикаутор и Профон„Наближава 5 септември – денят, в който ще бъде обявена Европейската столица на културата – 2019 г.“, коментира при откриването на втория семинар г-жа Малина Едрева – председател на постоянната комисия по образование, култура, наука и културно многообразие към Столичния общински съвет. „На финалната права сме и културният календар на София става все по-разнообразен. За нас е радостен фактът, че Столична община е пионер в изграждането на специално отношение към защитата на правата на творците в музикалната индустрия. В момента ние създаваме предпоставки за утвърждаването на един работещ механизъм за взаимодействие, опитът за който сме почерпили от добрите европейски практики.“

От своя страна г-н Иван Димитров – изпълнителен директор на МУЗИКАУТОР - отбеляза, че достъпът до музиката като продукт не е реципрочен на защитата, която получават творците. „Надяваме се, че успешното взаимодействие в рамките на този проект ще бъде добър пример и за други общини в страната и ще послужи като отправна точка в дискусиите за предстоящите промени в Закона за авторското право и сродните му права.“

„Особено важен елемент от пилотния ни проект е директният контакт, който ние – представителите на ПРОФОН и МУЗИКАУТОР – осъществяваме с вас – служителите на Столична община, като се надяваме вие да се превърнете в посланици на идеята за защитата на правата на музикантите и силата на музиката, която добавя стойност за развитието в бизнес сектора“, добави г-жа Ина Килева – изпълнителен директор на ПРОФОН.

Семинарите поставиха началото на дългосрочно сътрудничество в контекста на добрите европейски практики в подкрепа на кандидатурата на София за Европейска столица на културата – 2019 г. Предстоят още много интересни нови събития, които ще демонстрират предимствата на подобно партньорство между гражданските организации и общинските власти и ще внесат нова емоция в културния живот на столицата.

Столична община, Музикаутор и Профон