Cisac Biem

Musicautor

Управителният съвет на МУЗИКАУТОР свиква РЕДОВНО ГОДИШНО ОТЧЕТНО-ИЗБОРНО СЪБРАНИЕ, което ще се проведе на 30 март 2014 г., неделя, от 10,00 часа в Камерна зала „България"– гр. София, ул. „Аксаков” № 1 при следния

ДНЕВЕН РЕД:

1. Представяне, обсъждане и приемане на отчетния доклад на Управителния съвет за дейността на сдружението през 2013 г.;
2. Представяне, обсъждане и приемане на отчетния доклад на Контролно-финансовата комисия на сдружението за 2013 г.;
3. Представяне, обсъждане и приемане на бюджет на сдружението за 2014 г.;
4. Промяна на Устава на сдружението;
5. Освобождаване членовете на Управителния съвет и Контролно-финансова комисия на сдружението и избор на нови членове на УС и КФК;
6. Промяна на Правилата за разпределение на сдружението;
7. Разни.

 

Общото събрание се счита законно, ако присъстват повече от половината от членовете му. В случай, че не се явят необходимият брой членове, на основание чл. 27 от ЗЮЛНЦ, Общото събрание ще се проведе от 11,00 ч. на същото място и при същия дневен ред и ще се счита редовно, независимо от броя на явилите се членове.


 

Материали във връзка с Общото събрание на МУЗИКАУТОР, което ще се проведе на 30 март 2014 г.


По т.1 от дневния ред: Отчет на Управителния съвет за дейността на сдружението през 2013 г.

По т. 2 от дневния ред: Отчет на Контролно-финансовата комисия за 2013 г.

По т.3 от дневния ред: Проектът на бюджет ще бъде представен на Oбщото събрание

По т. 4 от дневния ред: Предложения за промени в устава на сдружението:
• Предложение на Управителния съвет;
• Предложение на група автори - Митко Щерев и др.; 
• Предложение на музикалните издатели: Анимато Мюзик Пъблишинг ЕООД, Вирджиния Пъблишинг ЕООД и Шуберт Мюзик Пъблишинг ООД

По т. 6 от дневния ред: Предложенията за промени в Правилата за разпределение

 

Устав

Правила за разпределение

Уважаеми членове на МУЗИКАУТОР,

Във връзка с предстоящото отчетно изборно Общо събрание на МУЗИКАУТОР, което ще се проведе в края на месец март 2014 г., Ви информираме, че една от точките от дневния ред ще бъде свързана с изменения на Устава на дружеството. Във връзка с това, Управителният съвет на сдружението представя на Вашето внимание своите предложения за промени.

Информираме Ви, че в срок до 22.02.2014 г. имате възможност да направите допълнителни или различни предложения за изменение на Устава. Предложения, постъпили след този срок, няма да могат да бъдат обобщени и докладвани на Общото събрание в писмените материали, които предстои да бъдат изготвени и изпратени предварително във връзка с темите от дневния ред.

Устав

Предложения за промени на Устава

Принадлежността на едно произведение на неговия автор е свързана с изконни морални права. При използването на произведение без съгласието на автора не могат да се внасят никакви промени в него – да се разделя на части, да се преиначава, да се съкращава и т.н.

За съжаление обаче все по-често ставаме свидетели на погазването на моралните права на авторите, особено с навлизането на популярни музикални формати на телевизионния екран.

Според изпълнителения директор на МУЗИКАУТОР – Иван Димитров, за да се промени нагласата, че ограбването на авторството е нещо нормално и ще продължава безкрайно, е необходимо да се мобилизират и обединят усилията на авторите. „Това е единственият начин за отпор и безспорен стимул за МУЗИКАУТОР като институция да използва своите финансови и морални ресурси за решаването на този въпрос“, коментира г-н Димитров.

Големите имена, за чиито творчески визитки могат да се напишат енциклопедии, спокойно говорят от първо лице кога се нарушват техните морални права.

 

 Иля ВелчевИля Велчев е съвременен български поет, белетрист, драматург, сценарист и кино-режисьор. Автор е на над 20 книги, 10 филма и текстовете на много обичани български песни, сред които „Хризантеми“ – музика и аранжимент Митко Щерев, „Осъдени души“ – музика и аранжимент  Митко Щерев, „Ако си дал“ – в изпълнение на Емил Димитров, обявена за най-великата българска песен в начлото на 2014 г., според класацията „Великите 500“, организирана от БГ Радио.

 

Иля Велчев: Щастлив съм, че хората обичат и пеят моите песни. Те са част от сърцето ми и от моето верую. Много години песните ми са верни на хората и хората са им верни.  Певците, които мечтаят да станат част от живота на една знакова песен, идват при авторите със своите открити лица  и талант. Това е светлата страна за песните и хората.

А тъмната е на апашите, крадците на чужда дарба и труд. Промъкват се от сенките и крадат песни. Те не питат може ли, гладни сме за тази песен. Те не молят, дайте ни възможност да докажем, че имаме сили да изпеем тази песен, че имаме необходимите морални и певчески качества. Правят го, за да се огреят на чуждо слънце, за пари. Често ги загрозяват. Агресивни, с фалшиво вълнение, с фалшиви пози. И всички медии, продуценти на различни предавания, собственици на заведения, които ги покровителстват, се превръщат в съучастници. Това са духовни кражби, но кражбите на интелектуална собственост имат и финансово измерение.

Бих им казал: Преди да посегнете, помислете! Това е нивата на авторите, техния насъщен хляб, който много често е заплащан с горчивините на живота им.


Емил Димитров – синЕмил Димитров – син е български музикант, композитор и продуцент.Син е на незабравимия композитор и изпълнител Емил Димитров. Член е  на Управителния съвет на Профон и на Управителния съвет на Българската музикална асоциация. Работи за опазването и развитието на националната културна идентичност.

 

Емил Димитров – син: Създаването на едно произведение е в резултат на сложен процес, в който авторът влага частица от себе си. Влага и се разделя с част от таланта, който има и е развивал през годините. Независимо дали е получил възнаграждение за труда си или не, независимо дали е написал хит или не -  той има правото сам да решава съдбата и живота на създаденото от него произведение и е недопустимо някой да му го отнема. Използването на чужди произведения без разрешение, независимо от повода, е неморално и е в нарушение на закона. Авторът има правото да разреши след одобрение така наречената „адаптация” на неговото произведение. Използването на произведения в различни музикални формати, без получено разрешение на авторите също е неприемливо. В повечето случаи е достатъчно едно телефонно обаждане, но уви това не се случва. За съжаление сме били свидетели на такива груби промени на песни, при които цялостният смисъл и посланието на произведенията се изопачават, като например:

„Моя страна, моя България. Моя малка, бедна страна” или „Ако си дал, не е трябвало да се раждаш…”.

Факт: Истинските изпълнители, които държат на това, което правят, винаги се допитват до авторите на произведението, което искат да ползват. А останалите….


 

Митко ЩеревМитко Щерев е български композитор, аранжор и пианист. Създавател е на група „Диана Експрес”. Някои от най-големите им хитове са „Северина”, „Душа” и „Наследство”. Автор е на редица песни на Лили Иванова, Емил Димитров, Васил Найденов, Маргарита Хранова и др., което го прави един от най-изтъкнатите композитори у нас.

 

Митко Щерев: За последните пет години в музикални телевизионни формати, излъчвани в национален ефир, бяха използвани над 15 мои хита. Никой не ме е питал съгласен ли съм песента ми да се пее от еди кой си и може ли да се направи нов аранжимент. Обикновено това се случва внезапно. Докато  гледам телевизия, някой ми звъни по телефона и ми казва на кой канал да превключа. В такива моменти се чувствам объркан, унизен и ограбен. Ако живеех в Етиопия, сигурно чувствата ми щяха да са други, но понеже живея в държава, членка на Европейския съюз, се чувствам точно така. Винаги първото нещо, което ми идва на ум, е да дам под съд продуцентите на шоуто. Знам, че ще спечеля делото, защото ще се позова на чл. 15 и на чл. 35 от Закона за авторско право и сродните му права. Вече спечелих три такива дела. Но, тъй като това ще е само моя битка, такава ситуация  не ме удоволетворява. Ще завърша със следното обръщение:

Господа продуценти,

За мен е абсурдно един хит да няма цена. Абсурдно и унизително е да си избирате песни и да си правите каквото си искате с тях, при положение че въпросните песни имат автори и са защитени от закон!


Живко КолевЖивко Колев е автор на текстовете на 840 популярни, детски и хумористични песни, на стотици сценарии на телевизионни шоу – програми и концерти. Един от създателите на трио „НЛО” и автор на 107 от изпълняваните от тях песни. Продуцент на над 30 албума на наши изпълнители. Автор на 4 книги с поезия и на текстовете на популярните песни „Сбогом“ – в изпълнение на Сигнал, „Междучасие“ и „Клоунът“ – в изпълнение на Васил Найденов, „Големият кораб минава“ – в изпълнение на Силвия Кацарова,  и много други.

 

Живко Колев: Наскоро прочетох във Фейсбук един коментар на Игор Марковски, ето част от него „Прав е и Живко Колев, когато говори за авторските права – човек като него отдавна трябваше да има фондация (като Дейвид Фостър) и да подпомага млади таланти (като Дейвид Фостър), да прави ето такива концерти, но уви, у нас действителността е друга – тук хитовете на Живко ги обявяват за песен на еди кой си, а не е така – ама след 150 – 200 години може и да се променят нещата…“

Малко се говори за моралните права на авторите в музиката. Драстични са случаите, в които няколко телевизии в т.н. „риалити формати“, ползват песни без дори да уведомяват авторите им, да искат разрешение, както се предвижда в закона. Иван и Андрей например, в „Музикална академия“ си позволиха да използват четири песни по мои текстове. Никой не ми се обади, не ме попита – нещо, което не може да се случи в нормална държава. Да, те си направиха предаването, спечелиха пари, но не се и замислиха, че от авторските права аз си плащам парното и тока и не случайно в Америка това деяние е криминализирано. Да, съдът сигурно ще ги осъди, ще платят компенсации, но така не се прави култура и е видно, че не само държавата е виновна за плачевното състояние на нещата. Имаме чудесни закони, но няма кой да ги спазва!


 

Текстовете в Закона за авторското право и сродните му права, отнасящи се до неимуществените – моралните права на авторите, гласят следното:

Чл. 15. (1) Авторът има право:

1. да реши дали създаденото от него произведение може да бъде разгласено и да определи времето, мястото и начина, по който да стане това, с изключение на обектите по чл. 3, ал. 1, т. 4, 6 и 8, при които това право се уговаря по договор;

2. да иска признаване на неговото авторство върху произведението;

3. да реши дали произведението му да бъде разгласено под псевдоним или анонимно;

4. да иска името му, псевдонима му или друг идентифициращ го авторски знак да бъдат обозначавани по съответния начин при всяко използване на произведението;

5. да иска запазване на целостта на произведението и да се противопоставя на всякакви промени в него, както и на всяко друго действие, което би могло да наруши законните му интереси или личното му достойнство.

7. на достъп до оригинала на произведението, когато то се намира във владение на друго лице и когато това е необходимо с оглед упражняване на неимуществено или имуществено право, предвидено в този закон;

8. да спре използването на произведението поради промени в убежденията си, с изключение на реализираните произведения на архитектурата, като обезщети за претърпените вреди лицата, които законно са придобили правото да използват произведението.    

Иван Димитров - изпълнителен директор на Музикаутор

За авторските права при използването на музикални произведения по време на новогодишните празници и при подобни събирания, разказва за Агенция „Фокус” Иван Димитров, изпълнителен директор на „Музикаутор” – Сдружение за колективно управление на авторски права на композитори и музикални издатели.

Цялото интервю може да прочетете тук.

МУЗИКАУТОР

МУЗИКАУТОР и Община Каварна сключиха рамково споразумение, по силата на което ще бъдат уредени отношенията за всички културни мероприятия, свързани с музика, организирани от общината. Споразумението сложи край на миналите спорове между двете страни и постави началото на стратегията за съвместна работа на МУЗИКАУТОР с Националното сдружение на общините в Република България в подкрепа на българската култура.

„За нас е важно не само, че уредихме отношенията си с Община Каварна, а най-вече, че съгласувахме визията си за бъдещо взаймодействие в полза на авторите и развитието на музиката. Осъзнаваме, че за успешното прилагането на Закона за авторското право и сродните му права трябва да мислим в посока обединяване на усилията. Това е първата крачка от един по-мащабен план за взаимодействие на МУЗИКАУТОР с общините, което тепърва предстои да дава своите плодове и да работи за обогатяване на културния живот в България“, коментира изпълнителният директор на МУЗИКАУТОР Иван Димитров.